Interview Shakedown - Alltec Seys


Interview: Op bezoek bij Alltec Seys

15.02.2016 - 18:13, tekst jeroen d'hulster

Wie op zoek is naar een helm, overall, HANS-systeem… of om het eender welk onderdeel voor competitiewagens kan niet rond de naam Alltec Seys heen. De autosportshop van Nikolaas Seys en Sylvie Bossée in Sint-Juliaan bij Ieper is al jaren dé referentie in Vlaanderen op het vlak van autosportbenodigdheden. Tijd om het met zaakvoerder Nikolaas even te hebben over het reilen en zeilen bij Alltec Seys.

- publireportage -
We treffen Nikolaas net in de drukste periode van het jaar. Het nieuwe seizoen komt eraan en dan wil iedereen nog snel een nieuwe uitrusting of onderdelen aanschaffen. “En dan moeten onze opendeurdagen er nog aankomen”, lacht Nikolaas, net na een hectische werkdag. Al bijna vijftien jaar is hij samen met echtgenote Sylvie actief in de branche, maar de passie voor rallysport begon al veel vroeger.

Hoe ben je in de rallysport terechtgekomen?

“Als kleine jongen ging ik met mijn vader mee gaan kijken naar de Rally van Ieper. De interesse voor auto’s en rally was er dus al van kinds af, maar eigenlijk ging ik eerst iets helemaal anders studeren. Ik zou tuinbouw volgen, maar de dag voor de start van de middelbare school besloot ik toch om voor automechanica te gaan. In de Rallysprint van de Monteberg van 1989 maakte ik mijn debuut als piloot, ik was toen 19 jaar. Op de service stond ik naast Laurent Verhoestraete die toen ook zijn eerste wedstrijd reed: hij met zijn Mazda 323, ik met een Alfa Giullietta. We reden exact dezelfde tijden! Het jaar daarop kocht ik nog een Renault R5 GT Turbo om Ieper te kunnen rijden, maar het avontuur duurde helaas slechts vier proeven. Na de Alfa volgde een Peugeot 309 GTI en vervolgens de periode met de Clio eind jaren ‘90. Aan onze twee deelnames aan de Franse Rallye du Rouergue hou ik de beste herinneringen over. Met onze Williams gingen we er toen de strijd aan met enkele lokale Kit Cars.”

Ondertussen is het al zo’n tien jaar geleden dat je nog eens achter stuur zat?

"Inderdaad, de TBR Rally van 2005 was mijn laatste wedstrijd in competitie. We reden met een Clio groep N die pas op het laatste moment klaar was. Ik kreeg maar geen goed gevoel in de auto, reed met een nieuwe co, amper verkend ook… Ik amuseerde me niet en besliste de helm aan de haak te hangen. Daarna heb ik nog in Luxemburg en Wervik met de Clio groep A als 0-wagen gereden, maar twee keer gebeurde er een dodelijk ongeval. Uit schrik voor wat een derde keer zou gebeuren heb ik sindsdien niet meer gereden. Maar het begint terug te kriebelen en misschien rij ik dit jaar eens met de Kadett voor het amusement, in Frankrijk of Wallonië.”


Hoe is Alltec Seys dan ontstaan?

"Eigenlijk heel toevallig, want het was aanvankelijk niet de bedoeling om met een dergelijke zaak te beginnen. Nadat ik afstudeerde heb ik een aantal jaren bij Norauto gewerkt, een verdeler in autobenodigdheden. Toen zij door Auto5 werden overgenomen besloot ik als zelfstandige te beginnen met LPG-installaties, in combinatie met een garage en handel in sportieve tweedehandswagens. We vonden hiervoor een geschikte locatie in Sint-Jan. Bij het gebouw was ook een showroom waar we onze rallywagen in plaatsten, met in een hoekje een kleine stock autosportbenodigdheden die ik van Norauto had overgekocht. Van bij de start in 2001 merkten we hiervoor een enorme interesse. We voelden echt een nood aan deze producten in de streek en beslisten dan ook snel om het aanbod verder uit te breiden. Ondertussen verhuisden we naar een grotere locatie in Sint-Juliaan, zijn we dit jaar vijftien jaar bezig en blijven we elk jaar maar verder groeien.”

Een volledige rallyuitrusting is niet goedkoop. Merk je dat hierin gelet wordt op centen of wordt niet meteen bespaard op veiligheid en comfort?

“We ondervinden hierin wel enkele trends de laatste jaren. Ten eerste wordt er meer vooraf geïnformeerd naar prijzen. Anderzijds zien we dat er ofwel voor de goedkoopste uitrusting wordt gekozen, ofwel meteen voor het beste wat er op de markt is. De keuze voor hetgeen hier tussenin valt begint meer en meer te verdwijnen. Ook bij sommige fabrikanten zien we hetzelfde gebeuren: een gat tussen de instapmodellen en het hogere segment.”


Waarin maakt Alltec Seys het verschil tegenover de concurrentie?

“Eerst en vooral hebben we een grote stock als troef. Bij wijze van spreken kun je hier ’s morgens binnenkomen en met alle mogelijke onderdelen behalve de rolkooi naar buiten gaan voor het opbouwen van een competitiewagen. Als invoerder van o.a. Alpinestars en Sabelt hebben we niet enkel een groot aanbod maar kunnen we ook scherpe prijzen aanbieden. Verder is er ons advies, zowel op technisch vlak als vanuit mijn ervaring als piloot. We proberen de mensen steeds zoveel mogelijk te helpen bij problemen met het opbouwen van hun wagen.”

Er wordt meer en meer via internet gekocht. Maakt dit je ongerust of ben je ervan overtuigd dat een echte winkel de bovenhand zal blijven halen in jullie branche?

“Internet is natuurlijk niet meer weg te denken. Ook wij hebben een webshop en merken dat die steeds beter draait. Of men ontdekt onze website en komt vervolgens naar de winkel, zelfs vanuit Luxemburg. Maar voor mij is het internet eerder een aanvulling en zal het een winkel zoals de onze nooit vervangen. We merken dat mensen zich vooraf eerst goed informeren via internet en vervolgens hier een uitrusting komen passen en hun keuze maken. Ook voor onderdelen is men niet beter af online, want je kan niet alles vinden wat je nodig hebt, mist het advies en het versturen en terugsturen bij verkeerde leveringen komt duurder uit. Ook rechtstreeks bestellen bij de fabrikant is niet goedkoper. Wij hanteren bijvoorbeeld dezelfde prijzen als de webshop van Oreca.”


Hoe zit het met het verhuuraanbod dit jaar?

“Vanaf nu trekken we volledig de kaart van de Historics. De Clio’s zijn verkocht, want de interesse in deze modellen verminderde. Investeren in de nieuwe generatie of bv. een R2 zagen we niet meteen zitten, vooral omdat die markt snel evolueert. Vorig jaar hebben we een Ford Escort MK 2 met Pinto-motor aangekocht, die voor het eerst reed in Kortrijk en waarvoor de interesse momenteel vrij groot is. Daarnaast hebben we onze twee Opel Kadetts. Omdat we de ene wagen meer willen sparen voor ‘Eigen Kweek’ zijn we gestart met de opbouw van een derde Kadett.”

Jullie Opel Kadett schitterde in de eerste reeks van ‘Eigen Kweek’. Hoe zijn de makers bij jullie terechtgekomen?

“Op een dag kreeg ik plots telefoon van het productiehuis Eyeworks met de vraag of we een Historic-wagen hadden voor de opnames van een tv-serie. Aanvankelijk had ik weinig interesse in een figurantenrol, ook omdat het rallyseizoen volop bezig was, tot de productiemanager ons hier kwam uitleggen dat de wagen toch wel een prominente rol zou krijgen in de serie. We hebben er, zeker het eerste seizoen, enorm veel tijd ingestoken, maar kregen een goede band met de cast en crew. Uiteindelijk zorgden we nog voor andere auto’s uit de reeks, herstelden we privéwagens van de crewleden die in panne waren gevallen, lapten we de scooter uit de reeks op die beschadigd raakte bij een val… De weerklank na die eerste aflevering toen was wel enorm. De dag erna hadden we constant allerhande pers aan de lijn. Ook voor de makers was ‘Eigen Kweek’ een onverhoopt succes. Enkel acteur Wim Willaert had ons na de opnames voorspeld dat de reeks toch wel zou inslaan als een bom.”


Komende zondag start het langverwachte tweede seizoen, met naar verluidt ook een rallyscène?

“We mogen natuurlijk nog niet veel verklappen, maar er zit inderdaad een iets sportievere scène in met onze auto, maar ook met andere wagens. De makers hadden niet gedacht dat de Kadett zo populair zou worden en hebben die daarom een iets grotere rol gegeven tijdens de tweede reeks. Het is trouwens goed mogelijk dat ook in een andere bekende tv-serie binnenkort een rallywagen zal opduiken.”

Op 26, 27 en 28 februari is er terug jullie jaarlijks opendeurweekend. Wat mogen de bezoekers verwachten?

“We presenteren zoals steeds de nieuwigheden van de gekende merken met daarbij horende promoties. Op producten van Sabelt geven we onze ondertussen gekende korting van 21%. Verder willen we ook twee nieuwe merken in de kijker zetten: Turn One, een nieuw merk van Oreca, en GP Race, dat vooral bekend is voor zetels. Tuningliefhebbers moeten zeker eens kennis maken met de Active Sound Generator, een systeem op de uitlaat dat het geluid van benzinewagens nabootst op diesels, aanpasbaar met je smartphone… Een echte hit momenteel! Ook voor competitiewagens monteren we meer en meer uitlaten op maat. Daarnaast hebben we speciale aandacht voor brandblussers. In West-Vlaanderen is vanaf dit jaar een aparte brandblusser nodig per serviceplaats. Velen weten het nog niet, maar wie nationaal rijdt moet nu een extra beugel monteren op zowel het automatisch blussysteem als de handblusser in de wagen. Voor beide producten voorzien we de nodige stock en promoties. We heten iedereen alvast van harte welkom!”